Şişmanlık-Sağlıklı Beslenme
Şişmanlık-Sağlıklı Beslenme

Şişmanlık, vücudun yağ kütlesinin yağsız kütleye oranının aşırı artması sonucu boya göre ağırlığın arzu edilen düzeyin üstüne çıkması olarak tanımlanır.

Vücut ağırlığının olması gerekenin %20 üzerine çıkması; hipertansiyon, kalp hastalığı, diyabet(şeker) hastalığı gibi kronik hastalık oluşma riskini artırır. Şişmanlığın oluşumunda kalıtımsal ve çevresel faktörler (aşırı besin alımı, yanlış beslenme alışkanlıkları, fiziksel hareketin yetersiz olması gibi) etkilidir. Şişmanlamaya yol açan temel faktör; besinlerle alınan enerjinin, harcanan enerjiden fazla olmasıdır.

Zayıflama programları; diyetisyen kontrolünde yapılan diyet + beslenme eğitimi + davranış değişikliği tedavisi + egzersizin birlikte kullanıldığı kombine tedaviler şeklinde olmalıdır. Zayıflama programıyla erişilen ağırlığın sürdürülmesinde davranış değişikliği önemli rol oynar. Doğru zayıflama programı ile birey yedikleriyle aldığı enerjiyi, harcadığı enerjiye uygun duruma getirme bilincini kazanır ve böylece bireyde ulaşılan hedef ağırlığın yaşam boyu korunması sağlanır.

Sağlıklı olarak kilo vermek için beslenme alışkanlıklarımızda nasıl değişiklikler yapabiliriz?

  • Besin seçiminde çeşitlilik sağlayın ve her gün her ana öğünde 4 temel besin grubuna (Süt grubu, Et grubu, Sebze-meyve grubu ve Ekmek-tahıl grubu) beslenmenizde yer ayırın.
  • En az üç ana öğün yemek yiyin. 3-4 saatten fazla aç kalmamaya özen gösterin.
  • Öğün aralarınızda abur-cubur (bisküvi, çikolata, kek gibi) denilen atıştırmalıklar yerine meyve, süt, ayran, yoğurt gibi sağlıklı seçimlere yer verin.
  • Fiziksel aktivitenizi artırın. Her gün düzenli olarak kendinizi yormayacak şekilde yürüyüş yapabilirsiniz.
  • Mevsimine uygun bol miktarda sebze ve meyve tüketin.
  • Yiyeceklerinizi sağlıklı satın alma, hazırlama ve pişirme yöntemlerine göre yapın.